18 sierpnia 2016

Meta robots

Procesem indeksacji można w pewien sposób sterować przy pomocy metatagów. Google rozumie tylko akceptowane przez siebie metatagi, jednak odnośnie indeksacji najważniejszym metatagiem jest:

<meta name="robots" content="WARTOSC" />

W miejsce WARTOSC można wstawić jeden z poniższych argumentów:

  1. all – wszystko zostanie zaindeksowane, równoznaczny z poniższym punktem.
  2. index, follow – wszystko zostanie zaindeksowane
  3. index – strona zostanie zindeksowane
  4. follow – zostaną zaindeksowane linki, w celu późniejszego odwiedzenia przez roboty
  5. index, nofollow – strona zostane zaindeksowana, lecz linki na niej nie
  6. noindex, follow – zaindeksowane zostaną tylko linki
  7. noindex – strona nie zostanie zindeksowana
  8. nofollow – nie zostaną zaindeksowane linki (nie zostaje linkom przekazana moc pozycjonująca)
  9. noindex, nofollow – roboty nie będą indeksować nic
  10. none – roboty nie będą indeksować nic, równoznaczny z pkt 9.

Znacznik meta robots jest całkowicie zbędny, jeśli chcemy poinstruować roboty sieciowe ochęci indeksowania witryny.

Znaczniki ALL lub też index, follow są nominalnie domyślne, więc w przypadku nie wpisania tego metatagi strona i tak zostanie zaindeksowana. Zaleca się stosowanie tego Tagu w przypadku, gdy chcemy ZABRONIC indeksowania danej podstrony.

Dodatkowymi wartościami, jakie może zawierać ten metatag są dyrektywy: noarchive, noodp oraznosnippet.

Pierwszy z nich powoduje niezapisanie strony w pamięci Cache wyszukiwania. Potentat wyszukiwarkowy Google zapisuje każdą odwiedzaną stronę (nadpisuje wersję do aktualnej przy każdym odwiedzaniu strony) w swojej bazie. Dostęp do takiej kopii uzyskujemy klikając na liście wyników w link KOPIUJ pod wynikiem wyszukiwania, lub korzystając z odpowiednich operatorów. Poniżej, możesz zobaczyć jak zobaczyć kopię danej strony zapisaną w bazie wyszukiwarki Google:

Wynik zapytania operatorem Cache:

Drugim argumentem jest noodp. W tym parametrze ODP pochodzi od Open Directory Project, czyli dmoz.org. Wpis odpowiada za niepobieranie opisu z katalogu DMOZ, co robot Google czasami robi.

Ostatnim omawianym atrybutem jest nosnippet, który wskazuje Google, że ma wogóle nie wyświetlać opisu strony w wynikach wyszukiwania – jak dla mnie, dosyć kiepski pomysł 😉

Atrybut Nofollow

Nie musimy zabraniać indeksacji wszystkich linków z góry, jeśli chcemy jednemu linkowi nadać taki atrybut wystarczy użyć konstrukcji:

<a href="http://adres_oszusta.pl/" Rel="nofollow">

Warto oznaczać tagiem nofollow w sytuacji, gdy chcemy poinformować kogoś o stronie stosującejnieetyczne metody pozycjonowania. Wstawienie linku do strony stosującej takie metody pozycjoniowania BEZ tego atrybutu może mieć dla nas nie miłe skutki, dlatego lepiej nie oddawać dodatkowej mocy swoich linków oszustom – i stosować nofollow w razie potrzeby.