16 sierpnia 2016

Optymalizacja strony błędów

Jak pokazaliśmy już wcześniej typowa strona błędu nie wygląda dosyć ciekawie, jak i również ze względu pozycjonowania nie jest zbyt atrakcyjna. W pierwszej kolejności jednak zajmiemy się zwiększeniem użyteczności stron błędów, tak by Internauta, któremu nagle się ona wyświetli nie czuł się zniechęcony do poszukiwania tego, czego oczekiwał w naszym serwisie.

Wtopienie w stronę

Użytkownik lepiej przyjmie wizję strony błędu, jeśli będzie się ona wyświetlała jak typowa strona Twojego serwisu. Nie poczuje się wyrzucony na jakiś zapomniany kawałek strony, będzie nadal w obrębie witryny, na której czegoś szuka.

Jeśli mimo wszystko zdecydujesz się na odrębnie wyglądającą stronę błędu, postaraj się na niej umieścićlogo serwisu, by użytkownik nie odczuł dezorientującego poczucia, że przeniesiono go poza serwis.

Poinformuj

Na wstępie umieść nagłówek, pisząc w nim informacje o rodzaju błędu z lokalnym tłumaczeniem. Pisanie numeru czy nazwy angielskiej może i wygląda ciekawie czy prestiżowo, lecz użytkownik woli dowiedzieć się w jego własnym języku, Co jest nie tak?.

Pamiętaj, nagłówek mówi najwięcej – dużo ludzi zauważa tylko te wyeksponowane fragmenty, więc stąd konieczność dotarcia z informacją wprost i jak najprościej. Dodatkowo pod nagłówkiem możesz umieścić jeden krótki akapit wyjaśniający, dlaczego tak się stało, co może być przyczyną tego, że użytkownik zobaczył dany błąd.

W przypadku błędu 404 (brak zasobu na serwerze) może to być np.:

„Wpisany adres jest nieprawidłowy i plik nie mógł zostać znaleziony na serwerze.”

Nawigacja na stronach błędów

Pod komunikatem wyjaśniającym, dlaczego użytkownik znalazł się w danej sytuacji warto umieścić linki, które skuszą go do poszukiwania tego, po co na daną stronę przyszedł. Zostawienie tutaj pustki skończy się opuszczeniem przez Internautę strony, co na pewno nie można zaliczyć do sukcesu.

Pamiętaj, że jeśli na Twoją stronę czytelnicy dostają się z jakiegoś linku na zewnętrznym źródle to może ich przybywać przez takie polecenie. Zostawienie sytuacji bez dodania systemu nawigacyjnego może zakończyć się dużą ilością ludzi zniechęconych do Twojej strony.

Jeśli strona błędu jest wbudowana w domyślny szablon strony w sumie większość masz z głowy – ważne by logo czy górny tytuł serwisu był linkiem do strony głównej, co znacznie ułatwia nawigację. Jeśli jednak korzystasz z indywidualnego szablonu dla stron zwracających komunikaty błędów, warto wylistować użytkownikowi możliwości rozwiązania problemy, pisząc kilka wskazówek:

„Możesz skorzystać z wyszukiwarki, by znaleźć szukane treści w naszym serwisie, Jeśli masz pytanie, skorzystaj z działu „Najczęstszych pytań (FAQ)” lub udaj się do mapy serwisu.”

W odpowiednich miejscach warto umiejscowić w powyższym tekście oczywiście linki do przygotowanych i funkcjonujących narzędzi jak mapa strony czy dział FAQ. Zamiast samego linku do wyszukiwarki wewnątrz serwisu, możesz pokusić się o wstawienie odpowiedniego formularza, co przyspieszy użytkowanie strony przez zabłąkanych na Twojej stronie.