16 sierpnia 2016

Tytuł strony – meta title

Tytuł strony jest niezwykle ważnym elementem dotyczącym optymalizacji stron internetowych. Jest nie tylko widziany jest przez użytkowników w belce tytułowej przeglądarki:

Belka tytułowa programu firefox

Jest także widziany w wynikach wyszukiwania, wyświetlanych przez chyba wszystkie wyszukiwarki. Zazwyczaj prezentuje się tak:

Tytuł w wynikach wyszukiwania

Tytuł strony, umieszczany jest pomiędzy elementami języka (x)HTML <title></title>, umieszczanego w sekcji HEAD strony internetowej. Jest ważny ze względu na fakt, oddziaływania nie tylko na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.…tytuł strony jest jego wizytówką… Tytuł strony odgrywa kluczową rolę w przekonaniu użytkownika do strony, którą znajdzie w wynikach wyszukiwania. Jeśli będzie na tyle atrakcyjny i kuszący, oraz znajdą się w nim poszukiwane przez użytkownika frazy zwiększy to szanse Twojej strony na odwiedziny.

Zaleca się, że długość zawartości elementu TITLE nie powinna przekraczać 75 znaków wraz ze spacjami. Ważne są słowa występujące na samym początku – zarówno użytkownicy jak i wyszukiwarki zwracają szczególną uwagę na pierwszych kilka słów – dlatego mniej istotne słowa należy umieszczać poza pierwszą pięćdziesiątką znaków.

Jak konstruować tytuł strony?

Element tytułowy strony należy budować w dużą rozwagą, gdyż ma wpływ nie tylko na roboty ale i na użytkowników, dla których powinien od razu mówić co zawiera dana strona. Najważniejszą część tytuł należy zmieścić w ok. 65-75 znakach wraz ze spacjami. W przeglądarkach (na belce) mieści się wprawdzie o wiele więcej znaków, lecz w wynikach wyszukiwania zostaną one skrócone a na końcu wstawione małomówny wielokropek.

Zawartość tego elementu musi być unikalna dla każdej podstrony Twojego serwisu. Tytuł ma odnosić się w szczególności do zawartości danej podstrony, a nie całego serwisu.

Dobrą metodą budowania tytułu jest metoda zwana Mocną Trójką. Polega ona na dobraniu pierwszych trzech słów występujących w tytule strony tak by każde możliwe (dwóch jak i trzech słów) połączenie dawało optymalne efekty. Chodzi o to, by kombinacje tych trzech słów dawały inne możliwe frazy kluczowe.

Przykład tytułu, opartego o metodę mocnej trójki, tylko pierwsze trzy słowa z tytułu):

TWORZENIE STRUKTURY ADRESÓW

Tak dobrane trzy słowa kluczowe dają opcję zbudowania innych pobliskich fraz:

  • Tworzenie adresów
  • Struktura adresów
  • Tworzenie struktury adresów

Przykład odnośnie mocnej trójki, jaki przytacza Shari Thurow w swojej książce (więcej książek w źródłach), dotyczy tytułu: Naturalna Zielona Herbata, który również daje możliwości tworzenia wielu zapytań: Naturalna herbata, zielona herbata, naturalna zielona herbata.

W przypadku tytułów należy unikać czegoś co można by nazwać pusto-mową. Puste słowa to słowa, które nie wiele dają nam z punktu pozycjonowania a użytkownikom, również na niezbyt wiele się przydarzą. Jednym z takich przykładów są słowa: Strona, Główna, O mnie, O nas, O Firmie. Pierwsze dwa są bezcelowe, nikt nie szuka stron wpisując hasło „Strona Główna”, kolejne trzy są natomiast przykładem, na to jak nie wykorzystano dobrego miejsca. Lepiej zastąpić to konkretnym zwrotem – na przykład nazwą firmy. Lepiej niż „o firmie” zabrzmi „O spółce ABC.pl ”.

Jeśli Twoja firma i jej nazwa nie jest zbyt znana czy popularna, nie warto umieszczać jej nazwy w tytule KAŻDEJ podstrony. Możesz ograniczyć się do podstrony typu „O nas”. Jeśli już jednak chcesz umieścić nazwę, a nie zawiera ona w sobie fraz, na które chciałbyś się pozycjonować przenieś ją koniecznie na sam koniec. Dla przykładu prezentuje wymyślony tytuł strony:

Wypożyczanie nart Zakopane – sprzęt rekreacyjny – SkyBlue z o.o.