16 sierpnia 2016

Słowa kluczowe

Tekst na stronach internetowych odgrywa kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. To po treści, głównie te pisane, przychodzą użytkownicy Internetu na Twoją stronę.

Jakimi cechami charakteryzować powinien się tekst na stronie aby być atrakcyjny dla robotów Google i wyszukiwarki?

  • Unikalność – nikt nie lubi czytać tego, co mógłby znaleźć już gdzieś indziej. Również wyszukiwarki nie mają ochoty promować stron dubletów, dlatego warto unikać zdublowania cudzych treści.
  • Przejrzystość i czytelność – tekst powinien być dobrze i estetycznie podzielony na odpowiedni fragmenty, jeden duży, kilku dziesięcio-linijkowy blok prezentuje się mizernie w porównaniu z tekstem podzielonym na akapity, oddzielone odpowiednimi odstępami.
  • Przydatność – teksty praktyczne, czyli takie, które ktoś może wykorzystać (w założeniu, na takich tekstach zyskuje wartość) do czegoś, co właśnie robi będą schodziły jak ciepłe bułeczki. Natomiast informacje o tym, że się zjadło dzisiaj śniadanie i nie podoba się nam nasze imię nie zbyt przyciągną innych. Dzisiaj ludzie traktują Internet, jako odpowiedz na pytania, w razie potrzeby – jak coś ugotować, jak coś złożyć, napisać, zaprogramować… Nikt nie pyta co użytkownik o Nicku XYZ robił dziś przed południem.
  • Zrozumiałość – wymóg zrozumiałości, czy może dokładniej przejrzystości językowej jest dosyć swobodny. Jeśli piszesz do specjalistów, ta zrozumiałość przełoży się w stosowanie wyszukanego języka danej dziedziny, jeśli piszesz poradnik dla laików, wymóg językowy skłonić Cię powinien bardziej do pisania „z naszego na nasze”, czyli łatwiej, niż to dają słownikowe definicje.

Jako pozycjoner swojej strony, która już jakieś treści zawiera lub będzie zawierać, musisz wiedzieć, że nieustannie używasz jakichś fraz z języka, który jest bliski Twojej dziedzinie, którą się pasjonujesz a w przyszłości lub już aktualnie, prowadzisz stronę tematyczną poświęconą temu zagadnieniu. Ten rozdział ma Ci pomóc lepiej eksponować słowa kluczowe nie tylko w treści, ale i w kodzie strony internetowej. Dzięki temu staniesz się bardziej widoczny dla wyszukiwarek, co bezpośrednio przełoży się na ilość osób, które zawędrują na Twoją stronę internetową.

Istnieje szereg miejsc w kodzie (x)HTML twojej strony internetowej, w których należy umieszczać kluczowe dla nas słowa, na które chcemy dokonywać pozycjonowania. Do takich miejsc należą między innymi:

  • Belka tytułowa
  • Opis strony jak i słowa kluczowe zawarte w metatagach
  • Treść strony, zawarta pomiędzy znacznikami
    • Teksty umieszczone w specjalnych znacznikach semantycznych
    • Tekst odnośników i tekst w około nich
    • Zawartość tekstowa atrybutów ALT obrazków jak i TITLE odnośników
    • Nazwy plików/obrazów umieszczanych na stronie

Dla wyszukiwarek, ważniejsze są wszystkie treści widoczne na pierwszy rzut oka z poziomu strony internetowej, czyli treść zasadnicza, ale także, belka tytułowa. W pewien sposób cenionym metatagiem jest opis strony, jednak tylko w pewnych określonych miejscach wyników wyszukiwania.

Google a metatagi

Musisz wiedzieć, że oficjalna dokumentacja dostarczona przez tą najpopularniejszą wyszukiwarkę nie zostawia w kwestii metatagów złudzeń. Jak można wyczytać, Google rozumie następujące metatagi: po czym następuje wyliczenie, tych tagów, którymi możemy coś w tej wyszukiwarce zawojować:

  • Opis stronydokładne opisy mogą zwiększyć liczbę odwiedzin [..] nie wpływają one na ranking w wynikach
  • Tag Robots/GoogleBot – służący do sugerowania, w jaki sposób ma przebiegać indeksacja lub jej zablokowanie.
  • Tytuł strony – wyświetlany w belce tytułowej jak i wynikach
  • Strona kodowa – metatagi dotyczący ustalania kodowania danej strony internetowej.
  • Tag odświeżenia lub przekierowania strony z poziomu HTML. Refresh.
  • Tag weryfikacyjny – służący do aktywowania usług narzędzi dla webmasterów.

Na powyższym spisie Google nie wyszczególnia metatagu słów kluczowych, co oznacza, że nie ma on wpływu na pozycję.