16 sierpnia 2016

Menu główne

Menu główne serwisu powinno być dostępne z każdego miejsca strony, przeważnie w niezmienionej postaci. Najczęściej przyjmuje formę menu poziomego tuż pod lub obok logo serwisu. Zobacz na menu główne pionowe – widoczne na każdej stronie serwisu Wikipedia.

W menu głównym należy umieścić linki do kluczowych miejsc serwisu, a więc odnośnik do głównych działów, katalogu produktów, informacji o nas czy firmie. Te linki, które użytkownik powinien mieć zawsze pod ręką, dzięki którym przechodzenie z odleglejszych miejsc w serwisie nie będzie dla niego wiązało się z koniecznością powrotu na stronę główną, by wygrzebać na niej dostęp do jakiś ważnej części witryny.

Menu główne winno być zwięzłe, co oznacza, że należy wybrać frazy najbardziej skrócone. Linki w menu głównym powinny zawierać maksymalnie dwa wyrazy, w odróżnieniu od zwykłych linków, w których zalecana liczba wyrazów wacha się pomiędzy 4 a 6 słów. Zamiast ‘Oferta naszej firmy’ wystarczy samo oferta. Informacje o firmie można skrócić do samego „O firmie” lub „Informacje”. Konieczność ta wynika z postrzegania przez użytkowników stron internetowych. Badania wykazują, żeużytkownicy ‘skanują’ strony wzrokiem, w poszukiwaniu takich właśnie kluczy – zaśmiecanienajważniejszego elementu nawigacyjnego zbędnymi słowami nie pomoże użytkownikom.

Projektując wizualny aspekt menu górnego, warto je wyróżnić w sposób oczywisty. Te linki mają się rzucać w oczy, by użytkownicy jasno wiedzieli, w jaki sposób mogą podróżować po stronie do jej głównych miejsc. Wielu webdesignerów projektuje menu górne, jako zakładki, czy karty, które użytkownik przechodzi od jednej podstrony do drugiej – wygodne i estetyczne rozwiązanie.

Ilość linków w tym elemencie nawigacyjnym nie powinna przekraczać 8, lecz wszystko zależy od szerokości strony jak i rozmiaru samego tekstu. Większa liczba może jednak powodować u użytkowników zagubienie, poszukiwanie wśród większej ilości pozycji menu głównego jest trudniejsze i wymaga więcej czasu – natłok linków nie sprzyja komfortowi użytkowania.

Dobrym pomysłem jest powielenie menu głównego na samym dole strony w stopce. Wiele ludzi pyta, po co powielać menu główne, skoro jest ono najbardziej wyeksponowanym miejscem tuż pod logo. Powodem powielania jest głownie wygoda użytkowników. Gdy czytelnicy na długiej stronie, zawierającej sporo treści przeczytają cały artykuł i dojadą na sam dół znajdą właśnie tam wierną kopię menu serwisu – dzięki temu nie będzie potrzebne żmudne przewijanie do samej góry strony, co dla wielu osób nieobeznanych w klawiszowych sztuczkach (przycisk Home) wiązałoby się z długim kręceniem rolką myszy lub korzystaniem z suwaka.