16 sierpnia 2016

Mapa witryny dla użytkowników

Mapa serwisu jest podstawowym sposobem polepszania nawigacji w serwisie. Dzięki niej, mamy jeden i kompletny zbiór odnośników do wszystkich podstron serwisu. Jest podwójnie przydatna:

  • Mogą korzystać z niej użytkownicy serwisu, pragnąc pobieżnie i poglądowo spojrzeć na to co serwis ma w swoich zasobach. To znacznie ułatwia analizę strony, pod kątem tego czy dany użytkownik szukający informacji je w danej witrynie znajdzie. Przez to lepiej mieć mapę witryny, gdyż jeśli nawigacja czy dostępność do określonych podstron serwisu będzie wymagała wielu kliknięć użytkownik może stracić cierpliwość.
  • Mapa serwisu jest dobrym elementem wpływającym na indeksację witryny. Jedna podstrony, zawierająca wszystkie linki do wszystkich treści serwisu to dosyć dobry pokarm dla wyszukiwarki. Warto obok listy linków wraz z ich anchor tekstami dodać choć krótki opis zawartości, co w przypadku serwisów generowanych z bazy danych nie powinno być trudne.

Mapy serwisu są centrum witryny, w niej zbiegają się linki do wszystkich podstron serwisu, bez względu czy są bardzo ważne czy też lakoniczne i epizodycznie występują do nich linki na innych podstronach.

W przypadku serwisów z setkami produktów nie zalecane jest generowanie linku do wszystkich produktów – łatwo stworzyć nieprzydatną sieczkę, bez wartości linkującą do wszystkiego bez ładu i składu.

W takim przypadku można umieścić linki w mapie do skategoryzowanych marek dostępnych w serwisie. Dzięki temu użytkownicy będą mieli dostęp do stron zbierających produkty wybranej marki, a nie bezwartościową listę setek a czasami tysięcy produktów. Przeszukiwanie takiej listy nie należy do przyjemności i jest strasznie utrudnione.

Opisywany podrozdział, mówi o mapach strony, jako osobnych podstronach nie zaś o specjalnych dokumentach xml, zgłaszanych wyszukiwarce Google w celu polepszenia indeksacji witryny. O mapach witryn, zapisanych w specjalnym formacie XML przeczytasz w dalszej części serwisu, w rozdziale o SiteMapach.