16 sierpnia 2016

Chmurka tagów

Chmurki tagów są stosowane ze szczególnym zamiłowaniem na blogach lub serwisach z notkami tematycznymi (często budowanymi na skryptach cms typu blogowego). Powodują wyświetleniepopularnych tagów serwisu w postaci rozrzuconej listy słów kluczowych. Częściej występujące ulegają specjalnym wyróżnieniom – pogrubieniu, modyfikacji koloru na bardziej intensywny, lub też zwiększenia rozmiaru czcionki. Te ostatnie niekiedy nie wyglądają zbyt estetycznie, przez tworzenie się dużych luk pomiędzy wyrazami o mniejszym natężeniu.

Tagi pomagają użytkownikom w dotarciu do notek bezpośrednio powiązanych z danym Tagiem – dzięki temu otrzymują treść, bez konieczności szukania w całym serwisie. Dla wyszukiwarek chmurki tagów również bywają przydatne. Zawierają na jednej podstronie wszystkie artykuły linkowane danym wyrazem, frazą kluczową co może pomagać pozycjonować na dane frazy kluczowe.

Możesz również wykorzystywać chmurki tagów i dane jakie prezentują, czyli natężenie występowania danych słów kluczowych, do tworzenia list słów kluczowych potrzebnych do pozycjonowania czy przebudowy serwisu. Dzięki temu zyskasz naprawdę przydatne dane, o tym jakie treści przeważają na twojej stronie. Pod warunkiem oczywiście, że przy dopisywaniu tagów kierowałeś się rzetelnością doboru słów, jeśli tak nie było i twoje wpisy na blogu były napychane tagami bez sensu te dane niestety Ci się nie przydadzą.

Najnowsze wskazówki specjalistów optymalizacji serwisów sugerują by unikać umieszczania chmury tagów na wszystkich stronach serwisu, a także na stronie głównej.

Umieszczenie chmury tagów na stronie głównej lub na wszystkich stronach serwisu powoduje zbędny wzrost linków wychodzących, co skutkuje spadkiem mocy linkowania. Tagi warto linkować z konkretnych artykułów-podstron, a w całym serwisie lepiej stosować nawigację opartą o kategorie tematyczne. Więcej informacji o linkowaniu.

Tworzenie chmurki

W wielu CMS oraz systemach blogowych, jak WordPress, funkcjonują systemy zwane TagClouds. Może się ona prezentować w formie listy jak poniżej lub nieregularnej grupy haseł:

Chmurka tagów w systemie WordPress

Działanie systemu chmurki opiera się na prostym algorytmie, który z całej treści – która najczęściej przechowywana jest w bazie danych – wybieranych jest kilka lub kilkanaście słów kluczowych, które występują najczęściej. W systemach zarządzania treścią (np. WordPress) podczas dodawania artykułów sami dodajemy do nich tagi w odpowiednim panelu – wtedy to z listy tych słów budowana jest chmurka.

Dobrym rozwiązaniem jest ograniczenie długości słów tak, by były dłuższe niż 2/3 znaki, powoduje to eliminację spójników.

Następnie wybrane słowa klucze sortuje się licząc od tych, które występują najczęściej i tym przypisuje się największy rozmiar czcionki (lub mocniejszy kolor). Kolejne słowa są słabiej wyróżniane.