Hiperlinki (inaczej odnośniki, czy po prostu linki) to umożliwiające poruszanie się po danej stronie i całym Internecie klikalny obiekt wyznaczony na stronie. Odnośniki są podstawą działania stron internetowych, umożliwiając i ułatwiając nawigację. W sytuacji, gdyby hiperlinki nie były obsługiwane przechodzenie ze strony na stronę musiałoby się wiązać z każdorazowym własnoręcznym przekopiowywaniem odpowiedniego adresu URL do paska w przeglądarce.

W sieci rozróżnić możemy linki na te, które prowadzą do naszej strony z innych stron internetowych (przychodzące) oraz takie, które my umieszczamy u siebie (wychodzące) i prowadzą do podstrony naszego serwisu (wychodzące wewnętrzne) lub do innego serwisu(wychodzące zewnętrzne).

Jak już powiedzieliśmy, odnośniki tworzą na stronie spójny system nawigacji, dzięki któremu możemy swobodnie poruszać się po stronie. Z tego punktu widzenia są podstawowym elementem, szczególnie ważnym dla użytkowników i projektantów witryn. Dobrze zaprojektowana nawigacja skutkuje lepszym odbiorem strony, łatwością poruszania się na niej przez odwiedzających – co zachęca do zapoznania się z jej zawartością.

Należy pamiętać, że projektant doskonale zna swoje dzieło – każdy zakamarek nie jest dla niego tajemnicą. Jest to zgubne, gdyż wydaje mu się, że inni użytkownicy również mają ten poziom rozpoznania jego strony, co on. Powoduje to równego rodzaju problemy. Dlatego warto czasami robić testy użyteczności, mające a celu sprawdzenie skuteczności nawigacji na stronie.

Z punktu widzenia pozycjonowania linki są bazą tego wszystkiego. Algorytmy robotów analizują częstość oraz jakość występowania linków prowadzących do każdego serwisu. Badają również anchor text, czyli tekst znajdujący się pomiędzy <a> i </a>. Dzięki temu w dużej mierze ustalają, które wyniki bardziej pasują do danych zapytań.