12 sierpnia 2016

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Zastanawiasz się zapewne, jak to się dzieje, że jedne strony są wyżej w wynikach wyszukiwania Google od innych? Jak w ułamkach sekund otrzymujecie kompletną listę wyników wyszukiwania dopasowaną do Twoich potrzeb? A co ważniejsze, jak tą wiedzę wykorzystać w celu zajęcia pierwsze pozycji przez Twoją stronę internetową? Już tłumaczę.

Jak działa Google?

Algorytm Google ciągle ocenia wszystkie strony znajdujące się w sieci pod kątem ich jakości oraz powiązania z poszczególnymi słowami kluczowymi. Jak łatwo zatem zauważyć, w dużej mierze – pozycja twojej witryny w rankingu zależy od zawartości Twojej strony internetowej. 

Elementy witryny

Istnieje kilkadziesiąt elementów w ramach każdej witryny na które roboty zwracają uwagę – ustalając powiązanie Twojej witryny z określonymi słowami kluczowymi oraz adekwatność na nie. Google samo w swoich wytycznych wskazało szereg elementów, które warto zoptymalizować. Co ważniejsze również sami pozycjonerzy, dzięki dziesiątkom testów i eksperymentów bardzo precyzyjnie określili, które z elementów witryny mają najważniejszy wpływ na pozycje w Google.

Jakie to elementy?

  1. domena i adresy URL
  2. tytuł podstron
  3. opis strony (meta description)
  4. poprawność kodu HTML witryny
  5. użycie semantycznych znaczników tj.
    1. nagłówki H1 – H6
    2. wyróżnienia w tekście

Poprawa elementów witryny mająca na celu jej lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania – nazywana jest optymalizacją pod wyszukiwarki internetowe.

Linki prowadzące do witryny

Drugim elementem wpływającym na pozycje Twojej witryny w Google są linki prowadzące do niej z innych stron internetowych. Twórcy wyszukiwarki zaczerpnęli inspirację ze świata naukowego – gdzie publikacje są tym bardziej istotne, im częściej cytowane w innych publikacjach naukowców. Tym samym linkowanie w świecie wirtualnym zostało sprowadzone do internetowego głosowania, w którym wszyscy bierzemy udział.

Link linkowi nie równy! Google aby nie dopuścić do nadużywania samej ilości linków jako czynnika rankingowego – zdecydował, aby wpływ również miał szereg cech jakościowych, są to między innymi:

  • położenie linka do Twojej witryny na stronie z której on prowadzi
  • rodzaj linka (tekstowy, graficzny)
  • oznaczenie linka jako dofollow lub nofollow (o tym później)
  • tekst zakotwiczenia (tzw. anchore text) – czyli to co jest ujęte linkiem i wyświetla się użytkownikom jako pole do kliknięcia
  • kwestie techniczne strony (IP, serwer, geolokalizacja)
  • ranga i znaczenie strony z której prowadzi link – inną rolę ma link ze strony głównej onetu a inną z założonego wczoraj w sieci blog
  • zaufanie Google do domeny z której link prowadzi (trust rank)
  • oraz dziesiątki innych czynników, które omówimy później